fredag 21. januar 2011

Tips!

Om du vil spise sunnere,så gjør som meg,bytt ut varene med sunnere varianter,eks:

Rømme = Kesam
Lomper = Speltlomper
Wienerpølser = Wienerpølser av kylling og kalkun,eller den som heter Go og mager
Ris = Fullkornsris
Spagetti = Fullkornsspagetti
Kjøttdeig = Kylling,svin eller karbonadekjøttdeig
Leverpostei = Vita hjertego leverpostei
Brus = Lightbrus

Osv,osv,det er bare å tenke når du handler,"kan jeg få kjøpt noe som er litt sunnere",og så går du for det! Noen av tinga likte jeg ikke før,men det gjør jeg nå,og mye av det sunne er faktisk mye bedre enn vanlige sorter :) Det er jo ikke noe nytt dette jeg skriver,men det er overraskende vanskelig å få til,og som sagt før så fikk jeg et spark i ræva med diabetesen,men bruk meg som inspirasjon,diabetesen er borte fordi jeg er mer fokusert på hva jeg spiser :)

Ting man bør ha i kjøleskap og fryser :

Kylling,svinekjøtt,fisk,karbonade/kylling/svine-kjøttdeig,frosne wokgrønnsaker,vanlige grønnsaker,frukt,egg,skumma melk,makrell i tomat og yogurt er ting som er en god base,og om det er fullkornsris og fullkornsspagetti i skapet så er det faktisk ganske mye man kan lage,anbefaler å søke litt på nett etter sunne retter! Jeg spiser myyyye salat,men jeg er flink til å variere den,ha oppi mye forskjellig rart,så blir det ikke så kjedelig :) 

En anbefaling til er å sjekke ut hva de forskjellige grønnsakene gjør for deg,jeg har fått dilla på løk i det siste,middagen i dag foreksempel blir kylling/kalkun-pølser,fullkornsris og løk,sjekka i går hva løken gjør og ble positivt overrasket for dette er det som sto :

Helsegevinst
Løkvekster inklusiv purre har et høyt innhold av stoffer som er gunstige for hjerte/karsystemet.
De reduserer gjentetting av blodårene, reduserer blodtrykket og innholdet av kolesterol, og er gunstig for mage/tarmsystemet.
Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret.

I tykktarmen fører fruktanene til en oppblomstring av de ”snille” tarmbakteriene på bekostning av de ”slemme”, og dette er svært positivt for tarmhelsen. I tillegg regnes løkvekstene både som sopp- og bakteriedrepende, og reduserer faren for utvikling av kreft. 

Så : Spis løk!
Dessuten anbefaler jeg å spise nøtter eller mandler sammen med frukt,frukt får nemlig blodsukkeret til å stupe opp og rett ned,og det vil man ikke,nøtter og mandler stabiliserer blodsukkeret og du vil få mer ut av frukten din :) Jeg spiser det med yogurt og for å fylle opp magen mer når jeg spiser mellommåltider!

Jeg har blitt spurt om jeg teller kalorier..jeg teller ikke en eneste kalori,funker uansett :)

2 kommentarer:

  1. kjempeflott, for jeg elsker løk og spiser det hver dag :) Så er jeg heller nesten aldri syk når det er noe som "går" :) Hvor fant du denne infoen? Virka som ei veldig bra side :)

    SvarSlett
  2. http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/185815 Fant det her :)

    SvarSlett

Blir veldig gla for en liten kommentar :)(Har du ikke Google-konto eller noe så velg enten "Kommenter som Anonym,eller Navn/nettadresse,på den første kan du jo skrive navnet ditt i selve kommentaren,og på den siste trenger du bare skrive inn navnet ditt,nettadresse kan du faktisk drite i...tror jeg ;))